Kaip nustatyti parduodamo verslo kainą?

Parduodančio verslo pagrindinis tikslas parduoti už kuo didesnę kainą, o perkančio – nusipirkti įmonę kuo pigiau. Tačiau norėdami užbaigti sandorį, turėsite rasti abiem pusėm priimtino sprendimo. Verslą parduodantis norėdamas parduoti projektą, turės nustatyti realią kainą, kad pirkėjas (galima jį vadinti investuotoju) norėtų ją įsigyti.
Taigi tradicija tapusi verslo pardavimo formulė yra metinį pelną padauginti iš trijų (žr. paveiksle). Rezultatą galima laikyti preliminaria įmonės verte, bet ar už tiek ją parduosite labai sunku pasakyti, kadangi čia įsiterpia daugybę kitų veiksnių lemiančių projekto pardavimo kainą. Vienas iš esminių – lūkesčiai. Jie atsiranda, jei parduodamas verslas yra tendencingoje rinkoje ir manoma, kad įmonė gali uždirbti kur kas daugiau. Ir atvirkščiai, jei įmonės vykdoma veikla yra mirštančioje rinkoje – tikėtis didelės kainos neverta.
Įmonės vertė priklausys ir nuo sukaupto kapitalo. Investuotojai mieliau pirks įmonę su kažkokiu kapitalu, nei veiklą vykdančia be jokio turto. Tai tarsi užstatas ir garantas, kad įmonės veikla bus mažiau pažeidžiama išorės aplinkybių.
Šiandien ryškėja paradoksas: kartais parduodamo projekto kaina iššoka į nesuvokiamas aukštumas vien dėl didelio klientų rato. Tad klientų bazė gali tapti stipriu veiksniu padidinsiančiu Jūsų kompanijos kainą. Vėlgi priklausys ir nuo klientų tipo (aukštas pajamas gaunantys klientai, žemas ar vidutines).