5 svarbiausi dalykai perkant įmonę

Įmonės įsigijimas – rizikinga veikla, nes svarbu, kad apie dominantį verslo subjektą sukaupta informacija būtų objektyviai įvertinta tam, kad būtų galima priimti tikslų pirkimo sprendimą. Būtent svarbiausių dalykų analizė yra vienas iš objektyviausių būdų tinkamai įvertinti informaciją – ji padeda geriau suvokti pirkėją dominančioje įmonėje vykstančius reiškinius ir procesus, o svarbiausia – priimti optimalų įsigijimo sprendimą. Tad į ką derėtų atkreipti dėmesį perkant verslą?
Pelnas. Pelnas įmonėse yra pagrindinis įmonės savininkų tikslas. Įmonė privalo dirbti pelningai, nes kitaip jos egzistavimas neturi prasmės – juk kiekvienos įmonės tikslas yra pirmiausia nešti pelną savininkams. Veiklos duomenys, orientuojantis į pelną, perkant verslą tyrinėjami norint atsakyti į klausimus: kokie yra įmonės veiklos rezultatai per jos veiklos laikotarpį, kodėl tokie rezultatai ir kokie jie galėtų būti įsigijus įmonę efektyviau panaudojant turimus resursus.
Ekonominė būklė. Įmonei reikalinga tiksli informacija apie jos ekonominę būklę siekiant optimalios ir pelningos veiklos, priimamų sprendimų kokybės ir perspektyvų. Ši informacija aktuali sprendimo įsigyti įmonę metu, nes tam, kad įsigyta įmonė tinkamai funkcionuotų ir veikla būtų optimali, būsimasis savininkas turi mokėti įvertinti jos ekonominę būklę ir žinoti įmonės vertę.
Kapitalo struktūra. Pagrindinis dėmesys turi būti skiriamas būtent įmonės charakteristikų nustatymui ir būtina atsakyti į klausimus: ar įmonė rentabili, ar plėsis ateityje, ar ji finansiškai stabili ir efektyviai valdoma?
Jeigu įmonė nerentabili, laikui bėgant ji arba susiaurins savo veiklą, arba bankrutuos, arba prašys finansinės pagalbos valstybinių institucijų.
Jeigu įmonė neaugs, bet koks darbo našumo padidėjimas sumažins perspektyvą išsaugoti ar gauti darbo vietą, o jeigu įmonė smarkiai priklausoma nuo išorinių šaltinių, finansuojančių jos atsargas ir kapitalo investavimą, palūkanų ir skolų grąžinimo našta kliudys plėstis ateityje.
Jeigu įmonė valdoma neefektyviai, lyginant su kitomis įmonėmis, konkuruojančiomis tose pačiose rinkose, padidės sąnaudos, pakils kainos ir bus prarasti klientai. Darbo vietos ir algos susvyruos.
Tad investuoti į tokią įmonę ir tikėtis „stebuklo“ būtų tolygu rizikingiausiam sprendimui ir turimų lėšų „įšaldymui“.
Klientai. Be jokios abejonės, kiekvienos įmonės veiklos „variklis“ – klientai. Todėl svarbu, kad įmonė nuolat siektų išlaikyti esamus klientus, teiktų jiems vis geresnius pasiūlymus, o didžiausios pastangos būtų dedamos klientų pritraukimui. Tačiau jeigu dominančiame verslo subjekte nustatytos problemos, kurios susijusios su klientų aptarnavimu ir bendra rėmimo veikla, tikėtina, kad tai bus turėję didelę neigiamą įtaką įmonės žinomumui ir patikimumui, tad ateityje reikės ypatingų pastangų, kad įmonė išliktų konkurencinga, įgyvendintų užsibrėžtus tikslus, didintų klientų skaičius ir skatintų jų lojalumą. Šį kriterijų būtina ypač detaliai įvertinti, nes tai atitinkamai ateityje turės įtakos rinkos stabilumui, plėtrai ar konkurencingumo didinimui.
Gaminama prekė/teikiama paslauga. Jei dominančios įmonės prekės ženklas rinkoje vertinamas gerai, vadinasi, įmonė prekes su šiuo ženklu gali parduoti brangiau nei panašias prekes konkurentai, o palankus įmonės įvaizdžio vertinimas leidžia efektyviau įgyvendinti įmonės rinkodaros marketingo strategiją, sulaukti palankesnio įmonės plėtros veiksmų vertinimo ir lengviau įveikti krizių ir naujovių pateikimo problemas. Tad trukdžių įsigyti šią įmonę tikrai nėra, nebent matomi dideli trūkumai anksčiau minėtuose kriterijuose.
Dinamiškoje, dideliais tempais kintančioje šiuolaikinėje aplinkoje bei aštrioje konkurencinėje kovoje, įmonės sugeba aktyviau veikti, jei jos siekia užsibrėžto tikslo, todėl prieš įsigyjant įmonę reikia parengti veiksmų ir priemonių programas numatytiems tikslams ir priemonėms įgyvendinti, valdyti strateginius pokyčius ir nuolat koja kojon žengti su naujovėmis. Siekiant optimalaus verslo įsigijimo sprendimo būtina išanalizuoti dominančio verslo subjekto gamybinės ir finansinės veiklos rezultatus, įvertinti visus niuansus ir priimti racionalų sprendimą.